.

Garantie

Garantie

Het probleem van garantie is dat het vaak onduidelijk is en dat het veel uitzoekwerk is. Er zijn verschillende soorten garanties met gekke namen. Het is vaak niet direct duidelijk welke jij nodig hebt en waarom. Binnen de soorten garantie heb je namelijk ook een verschil in de periode of duur, soorten of opties, extra opties en dan nog aandachtspunten. Verwarrend! Gelukkig zijn wij hier om jou op weg te helpen.

Wil jij meer lezen over de verschillende soorten garantie? Lees de blog over de ultieme IT-garantie guide.

Lees de ultieme IT-garantie guide hier!

Verschillende niveaus van garantie 

‘Carry in’ of ‘depot’

‘Carry in’ of ‘depot’:

betekent dat je de hardware zelf wegbrengt bij schade. De exacte benaming verschilt per leverancier, maar het komt op hetzelfde neer. Wanneer jouw laptop dus kapot is, moet je er zelf voor zorgen dat hij opgestuurd of weggebracht wordt naar het juiste adres of bedrijf. Dit is de goedkoopste optie en wordt vaak gekozen voor goedkopere hardware.

‘Pick up and Return’

‘Pick up and Return’:

is eigenlijk hetzelfde als ‘carry in’ zoals wij hierboven beschreven, maar dan wordt het product bij je opgehaald. Na de reparatie wordt het weer teruggestuurd.

‘On-site garantie’

‘On-site garantie’:

dit houdt in dat het bedrijf waar jij de hardware hebt aangeschaft op kantoor, thuis of op locatie komt om een reparatie uit te voeren. Hiervan bestaat ook nog de ‘pro support’ versie, waarbij je voorrang krijgt op zaken waar je al recht op had, zoals onderdelen. Je hebt dan een aanspreekpunt bij een leverancier en er wordt proactief gehandeld.

‘Accidental care’

‘Accidental care’:

wat betekent dat jij verzekerd bent en garantie hebt in geval van ongelukken. Denk aan water over je laptop heen laten vallen of hem op de grond laten vallen. Deze garantie is vrij prijzig maar kan op de langere termijn voordelig zijn. Deze optie is niet overal beschikbaar. 

 

Een relevante extra optie is ‘next business day’. As the name suggests houdt dit in dat het bedrijf de hardware moet komen repareren, een dag nadat jij de schade meldt. Als voorbeeld van een garantie: voor een high-end laptop is de standaard vaak ‘next business day accidental care voor 3 jaar’.

Dan is er ook nog ‘mission critical on-site’, waarbij de leverancier binnen een afgesproken periode bij jou op locatie is. Dit kan 2, 4 of 8 uur zijn. De leverancier is dan op locatie met de vervangende onderdelen als dit nodig is. Een laptop kan bijvoorbeeld makkelijk vervangen worden, maar een server heeft veel impact op de werknemers. Een handige toevoeging, dus.

IT moet gewoon werken, want het vormt je concurrentiepositie.
IT moet simpel en veilig zijn en klanten moeten verzorgd worden
door gepassioneerdere mensen die helder communiceren.

Wat is er precies gedekt? 

Maar wat is er nou precies gedekt en valt onder IT-garantie? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

  1. De onderdelen en arbeid ter vervanging of reparatie van fabrieksfouten of falende onderdelen die het begeven tijdens ‘beoogd’ gebruik. Uitgesloten zijn: slijtage aan de onderdelen en/of bij abnormaal gebruik of misbruik
  2. De monteur op locatie
  3. Spoed/middels een SLA op locatie. Let op: hier valt oplostijd niet onder. Wel aanwezigheid van onderdelen en monteur
  4. De prioriteit boven anderen, persoonlijke service en rapportage
  5. Ongelukken of onhandig gebruik van zaken zodat ze stuk gaan. Denk hierbij aan val, stoot en/of vochtschade. Diefstal is uitgesloten

Diefstal is dus uitgesloten. Hoe werkt dat dan? Daar moet je een bedrijfsverzekering voor afsluiten. Dubbelcheck of die van jou alles dekt. Ga regelmatig door de verzekeringen heen en check of je niet onderverzekerd of juist over verzekerd bent.

Het verschil tussen zakelijke en privé garantie 

Zakelijke garantie is in een contract vorm. Maar welke garantie heb je precies in de B2B? Je hebt 1 jaar garantie op alle zakelijke hardware en accessoires, telefonie/GSM, netwerk apparatuur, randapparatuur (monitor, toetsenbord, muis) en batterijen (ook als onderdeel van laptop/telefoon). Meestal is de garantie dus één jaar en bij accu’s kan dit zelfs slechts 6 maanden zijn.

Consumenten zijn een stuk beter beschermd in het Nederlands recht door de Consumentenbond. Een consument heeft een wettelijke garantie van 2 jaar. Hierna wordt de bewijslast omgedraaid en moet je na 2 jaar bewijzen dat het apparaat nog redelijkerwijs onder de garantie valt. Hierna heb je ook nog garantie maar moet jij bewijzen dat je het normaal hebt gebruikt. Hier bestaan richtlijnen voor. Deze vind je hier. Of bekijk dit filmpje op YouTube voor meer informatie.

Lees meer over Managed Netwerk