.

Het grote IT-ABC
van Lime Networks

Het grote IT-ABC van Lime Networks

IT is en blijft een complex begrip, zo ook vele IT-termen. Wanneer wij merken dat een klant een IT-term niet volledig begrijpt, leggen wij het in simpele termen uit. Want bij Lime Networks vinden wij dat IT simpel en veilig moet zijn en dat klanten verzorgd moeten worden door gepassioneerdere mensen die helder communiceren. IT begrijpelijk maken en jou als klant volledig ontzorgen is ons doel.

Om het je nog simpeler te maken hebben wij de meest verwarrende, onbegrepen IT-termen per IT-service voor je op een rijtje gezet! Mis jij nog een IT-term in het rijtje? Laat het ons weten via de mail!

De meest verwarrende, onbegrepen IT-termen per IT-service op een rijtje

Managed IT - Netwerklees de folder

Managed Netwerk

  • Firewall: een firewall beschermt jouw netwerk, maar regelt ook een groot gedeelte van de data op je netwerk en alles wat van kantoor aan data naar binnen komt of naar buiten gaat
  • Hardware: alles wat fysiek is, dus alles waar je je handen op kan leggen; firewall, access points, switches, toetsenbord, telefoon, laptop, server, firewall. Het is iets dat bestaat
  • Helpdesk: een eerste aanspreekpunt bij IT-problemen of vragen over de werking van IT-zaken (software, hardware etc)
  • IDS/IPS: Deep Packet Inspection; een manier om netwerkverkeer inzichtelijk te maken en te onderzoeken waardoor je een veiligere omgeving hebt. Ook kun je hiermee inzicht krijgen in de prestaties van alle onderdelen, om eventuele problemen snel op te kunnen lossen
  • Installatie en configuratie: het volledig werkend maken en voorbereiden van het product voor de eindklant. Zie het als een auto die afgeleverd wordt; het rijklaar maken
  • Netwerk: de manier waarop alle apparaten die je gebruikt in je bedrijf op aangesloten worden of met elkaar verbonden. Laptop op Wi-Fi, Wi-Fi met firewall, firewall met internet
  • Rapportage: het op papier zetten van de inzichten in het gebruik van het netwerk, de uptime van de componenten en de werking
  • Security: beveiliging van je IT-omgeving in de breedste zin van het woord. Security omvat alle veiligheid en alle veiligheidsproducten die je gebruikt om jouw data te beschermen tegen kwaadwillende en externe partijen die de data niet mogen zien
  • Service level agreement: SLA; een duidelijke overeenkomst waarin je de verwachtingen tussen jezelf en de IT-leverancier afspreekt over welke dienstverlening je kunt verwachten. Bijvoorbeeld hoe vlot jouw problemen met IT worden opgepakt. Wel zo handig
  • Wi-Fi inmeten: het meten, maken en perfectioneren van een overzicht van het bereik en de prestaties van het Wi-Fi-netwerk op locatie

Modern Werken

  • Cloud: het beschikbaar maken van jouw werkplek op elke locatie. Direct bij al jouw online bestanden en data kunnen, waar dan ook. Je kan hier meer lezen over hoe je naar de cloud gaat
  • Efficiënt samenwerken: weten waar alles staat door conversaties, data en applicaties samen te voegen op één plek. Dit maakt samenwerken een stuk makkelijker en efficiënter
  • Makkelijk samenwerken: Microsoft Teams is gemaakt door Microsoft, maar is net zo goed beschikbaar voor Apple. Het maakt niet uit op welk apparaat of waar je werkt. Iemand die vanuit een cafeetje op z’n MacBook werkt kan perfect online samenwerken met een ander persoon op kantoor
  • Modern werken: het onafhankelijk van locatie of toestel je werkzaamheden kunnen uitvoeren. Microsoft Teams, servers, cloud diensten (Office 365, Azure) zijn hier onderdeel van
  • Veilig samenwerken: met één heldere omgeving in de cloud voor beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van jouw data zorgen. In een programma als Microsoft Teams werk je in een beveiligde omgeving
Folder Modern werkenlees de folder
lees de folder

Veilig Werken

  • Back-up: kopie van jouw gegevens, voor het geval er iets misgaat
  • ISO 27001-certificaat: certificaat dat wij hebben, wat verifieert dat wij veilig werken. Moeilijk te krijgen en te behouden, dus wij zijn er erg trots op
  • LastPass: online applicatie, maar ook voor op je pc en telefoon, die fungeert als een veilige wachtwoordenkluis
  • Managed back-up: een back-updienst die volledig door Lime Networks wordt beheerd, wat de veiligheid en correcte werking garandeert
  • MFA: multi factor authenticatie; een extra laag beveiliging doordat je bijvoorbeeld naast je wachtwoord ook een code moet invullen die je op je telefoon ontvangt
  • Phishing: vorm van internetfraude waarbij cybercriminelen jouw inloggegevens of informatie proberen te stelen. Ze kunnen ook proberen jouw creditcard te stelen
  • ‘Secure by design’: denkwijze waarbij er bij elke keuze voor een product of dienst wordt nagedacht over de implicatie voor de IT-veiligheid van jouw omgeving
  • Spam: ongewenste e-mails, van vervelende nieuwsbrieven tot nep e-mail
  • Pentesten: testen om na te kijken of jouw netwerk en applicaties veilig zijn

Meer over veiligheid

Telefonie

  • CDR: Call Detail Record; gegevens van het gebruik zoals de gesprekshistorie, kosten, verbruik of duur. Maakt telefonie inzichtelijk
  • Extensies: interne aansluitingen op de telefooncentrale, bijvoorbeeld 201 om je collega van de marketing te bereiken
  • Hot-desking: de mogelijkheid op elk toestel aan te melden met je eigen toestel. Je kan aan je eigen bureau zeggen: ik wil nu beschikbaar zijn onder nummer 03857372, en dan kan vervolgens iedereen jouw bereiken op dat nummer. Werk op elke telefoon in je bedrijf of thuis onder je eigen account. Die flexibiliteit heb je bij ons
  • Nummerplan: zorgt er bijvoorbeeld voor dat het 010-nummer van Lime Networks gekoppeld wordt op de hele helpdesk en daardoor overal overgaat
  • Operator: het portal waarbij jij jouw eigen telefonie bedient óf door ons laat verzorgen
  • Reach: een app waarmee je jouw extensie kunt instellen
  • Softphone: applicatie waarmee je belt via je pc met een headset
  • Telefonie: een servicepakket bij Lime Networks waarbij wij jouw telefonie verzorgen en uit handen nemen
  • Visual voicemail: gemakkelijk je voicemails zien en afluisteren op je mobiel en op je scherm
  • VoIP: Voice over IP; spraak over IP. Een moderne manier van telefonie over het internet in plaats van over telefoonkabels
lees de folder
Gaat het mis? Dan zijn wij er voor je!
Folder Werkplekbeheerlees de folder

Werkplekbeheer

  • Antimalware: een programma om malware tegen te houden
  • Antivirus: een programma om virussen tegen te houden
  • Bitlocker: versleutelen van de opslag in een pc/laptop, zodat diefstal hiervan geen verlies van gegevens betekent
  • EDR: de volgende stap in antivirus/antimalware. Meerdere systemen die gestuurd worden door Artificial Intelligence op jouw omgeving. EDR stopt onbekende besmettingen en kunnen schade beperken
  • Endpoint: een pc/laptop die door werknemers gebruikt wordt om arbeid te verrichten voor het bedrijf
  • Endpoint beheer: het registreren, beveiligen, updaten en geautomatiseerd onderhouden van hardware, licenties, garanties, leeftijd en de gebruiker van een pc/laptop
  • Hardware & software: alles voor je werkplek, servers, je netwerk, beveiliging, Microsoft licenties of je vergaderkamer
  • Licentiebeheer: het beheer van alle aangeschafte software die je hebt
  • Onderhoudscontracten: een overeenkomst waarbij wij kunnen garanderen dat jouw IT altijd optimaal presteert. Voor je werkplek, servers, netwerk, of beveiliging, telefonie of alleen endpoints
  • Werkplek: je werkplek op kantoor, onderweg of thuis. Denk aan je pc/laptop, scherm(en) en/of randapparatuur, maar ook jouw standaard software en licenties

Projecten en Migraties

  • Projecten: migraties, verhuizingen of een overstap; wij zijn er voor je. Wij zorgen voor kennis, ervaring en werken met een vaste planning. Projecten gaan altijd vooraf met een PVA en een Fixed-Price offerte.
  • Migratie: een subcategorie van projecten, waarbij er een mutatie is aan een component of een geheel IT-systeem wordt vervangen
  • PVA: plan van aanpak. Elk project start met het maken van een plan van aanpak. Hierin staat precies beschreven wat we doen in het beoogde project met heldere stappen, inzicht in risico’s verantwoordelijkheden en het project team. Een gedetailleerde inventarisatie (vaak op locatie van de klant) zorgt voor een stappenplan gebaseerd op vastgestelde feiten. Tevens biedt dit plan input voor een fixed price offerte zonder verrassingen.
  • Offerte: duidelijk inzicht in de kosten van een project. Duidelijk in stappen en verdeeld naar kostenpost zoals beschreven in het PVA. Vrijwel al onze offertes zijn fixed price tenzij anders aangegeven én persoonlijk besproken.
lees de folder
lees de folder

Van servers naar Azure

  • Azure: het geheel van cloud diensten van Microsoft. Dit gaat over het huren van servers, databases, opslag, AI, IOT en honderden verschillende zaken om al je IT-diensten op de achtergrond te verplaatsen naar de cloud
  • CAPEX: CAPital EXpenses; een uitgave die je in 1 keer doet in plaats van verspreid over meerdere maanden of jaren
  • Digitale transformatie: het moderniseren van jouw IT-omgeving zodat medewerkers meer gebruik kunnen maken van soft- en hardware wanneer ze het nodig hebben
  • Hostingdiensten: registratie, beheer en beveiliging van domeinen en al het verkeer hierover (DNS-records)
  • Hybride cloud: eigen servers in een veilig datacentrum. Per maand zonder investering aangevuld met cloud diensten en continuïteit. Efficiënter dan de cloud en levert hogere prestaties
  • OPEX: OPerational EXpenses; afschrijving over langere termijn waardoor het makkelijker wordt om grote uitgaven te doen
  • Servers: een apparaat dat of diensten of data levert aan je netwerk

Visueel ingesteld? Deze infographics helpen je vast!

Onderhoudscontracten Werkplekbeheer

Partners in IT

  • Customer engagement: klantbetrokkenheid; op het gebied van IT houdt het in dat een bedrijf proactief handelt, echt met de klant meedenkt en processen inzichtelijk maakt
  • MSP: Managed Services Provider; een bedrijf dat beheerde, kant-en-klare IT-producten en -diensten bij klanten aflevert. Zo heb jij er geen omkijken meer naar!
  • QBR: Quarterly Business Review; wanneer wij eens per kwartaal kijken naar de status van de doelen, roadmap, benodigdheden en andere progressie omtrent een project
  • TBR: Time based Business Review; een strategie- en consultancysessie die niet is vastgezet op een bepaalde tijd, maar afhangt van wat er nodig is. Dit verschilt dus per bedrijf en doel. Bij kleine bedrijven volstaat eens per half jaar misschien, terwijl dit bij grotere bedrijven elke twee maanden moet gebeuren. Zo wordt er optimaal efficiënt gewerkt
  • vCIO: virtual Chief Information Officer; een externe IT-directeur/manager die jou komt versterken. Iemand die weet hoe jij betere resultaten in IT kunt behalen
  • XLA: eXperience Level Agreement; de kwaliteit van de oplossing, dus hoe jij de geboden oplossing en het gehele proces hebt ervaren
lees de folder
Heb je vragen over vCIO of iets anders?
Check onze FAQ voor alle antwoorden.
Dat waren ze dan, alle lastige, vaak onbegrepen IT-termen op een rijtje per IT-service. Bij Lime Networks ontzorgen wij klanten en zullen in altijd in onze communicatie IT-termen extra uitleggen. Zo maken wij complexe IT toch simpel. Mocht je nog vragen hebben dan kan je contact met ons op nemen via 010-2121806 | info@limenetworks.nl