Met deze 5 stappen maak jij IT inzichtelijker

IT is complex, heel complex. Er zijn zoveel leveranciers, technieken, trends en fraaie beloftes, dat je bijna zou vergeten wat nou écht belangrijk is voor jouw bedrijf. Hoe beoordeel je functionaliteit en prestaties in een eindeloos web aan mogelijkheden? De sleutel ligt bij inzicht en structuur, want hoe complex het ook is – IT kan beter, ook in jouw bedrijf. Dit zijn de 5 stappen waarmee jij je IT inzichtelijker maakt binnen jouw bedrijf.

1. Inventariseer je IT

Om te kunnen beoordelen wat jij nodig hebt om IT echt te laten werken voor je bedrijf, heb je allereerst inzicht nodig in de huidige stand van zaken. Identificeer al jouw IT-oplossingen, abonnementen en overeenkomsten en stel vast op wat voor manier ze gebruikt worden binnen je organisatie. Wie gebruikt bepaalde functionaliteiten en, belangrijker nog, waarvoor? Wie neemt de verantwoording voor de werking en de data? En wat kost het om alle componenten te gebruiken, onderhouden en beveiligen? Welke impact heeft dit op je interne personeel en de externe ingehuurde kennis? Zorg voor documentatie van al deze zaken, ze behoren tot de kern van jouw bedrijfsvoering.

2. Bepaal wat je visie is

Niet je visie op IT, maar op je bedrijf. Wat is je korte- en langetermijnperspectief, welke strategie wil je toepassen om je doelen te behalen en hoe denk je met jouw onderneming het verschil te kunnen maken? Wat is jouw groeistrategie en hoe denk je dat IT jou hierin kan ondersteunen? IT vormt, net als finance, HR en sales, ook ‘gewoon’ onderdeel van jouw bedrijf. Waarom zou je dit aspect dan anders behandelen?

3. Plan je bedrijfsvoering en bijbehorende IT

Stel, met jouw visie voor ogen, reële doelstellingen op die in lijn zijn met de strategie die je volgt. Breek complexe planning op in hapklare brokken en geef prioriteit aan wat belangrijk is. Zo ligt je focus op korte termijn voor IT precies in lijn met de kern van je bedrijfsvoering.

4. Werk samen om IT-uitdagingen het hoofd te bieden

Zorg voor kennis en inzicht. Met werknemers, innovaties, externen en leveranciers is specifieke kennis en focus wordt steeds een stukje van de puzzel gelegd. Door samen te werken en krachten te bundelen kun je verbinden en vermenigvuldigen. Jouw bedrijf is de gehele puzzel en is belangrijker dan afzonderlijke stukjes.

5. Communiceer en maak contact

IT gaat pas werken voor jouw bedrijf als je contact met elkaar maakt. De visie van je bedrijf moet samengaan met personeel, leveranciers en IT-voorzieningen. Door elkaar vragen te stellen, feedback te geven en vooral aan te geven wat je verwachtingen zijn, wordt die visie gemeengoed en krijg je uiteindelijk iedereen mee in dezelfde gedachte.

Tot slot nog een tip: lees ook eens “Verdraaide organisaties” van Wouter Hart. In dit boek staat helder omschreven dat de ‘bedoeling’ vooropstellen een mooi startpunt is om te ondernemen. IT is complex en haakt vaak in op de ‘systeemwereld’. Het is niet anders dan je andere bedrijfsonderdelen. Laat IT werken voor jouw bedrijf en niet andersom.

Hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Dat leggen we je graag uit.

Veelgestelde vragen over IT

Staat jouw vraag er niet tussen? 1 mailtje of 1 telefoontje is genoeg om hem beantwoord te krijgen. 010-2121806 | info@limenetworks.nl

Wat ons betreft niet. We helpen je met technische zaken, maar ook met advies en verzorgen je van A tot Z. Wel denken we dat je altijd iemand in je bedrijf moet hebben die zicht heeft op IT en daar de aandacht af en toe op vestigt. Een IT-manager bijvoorbeeld. Hoe groot je bedrijf is bepaalt hoe belangrijk de taak van IT-manager is in jouw bedrijf. We maken het simpel en veilig voor je, zodat jij kan doen waar je goed in bent.

Contracten zorgen voor heldere afspraken en service wanneer je het nodig hebt. Voorspelbaarheid in je kosten zonder verrassingen. Tevens geven we in contracten wat extra service gaan we net dat stapje verder omdat het voor iedereen zekerheid biedt. Of je er op de lange termijn geld mee bespaart? Dat denken we niet. Wel krijg je de service en kunde op het moment dat je ons nodig hebt. En gaat het een keer verkeerd, dan zit je niet met hoge kosten of twijfel of je wel of niet iemand moet inhuren. Wij geloven in relaties en niet in contracten. Bij ons zijn alle contracten per maand (mits door een leverancier ander opgelegd zoals bij een glasvezelverbinding). Zo profiteer je van de voordelen zonder dat je ergens aan vast zit en zijn kosten voorspelbaar.

Niemand kent het wetboek uit zijn hoofd en huurt een advocaat in als dat nodig is. Wij vervullen diezelfde functie maar dan op het gebied van IT én zonder de vakjargon. Een helder verhaal met duidelijke communicatie om jouw kennis aan te vullen waar nodig. Moet je alles weten? Nee, dat doen wij voor je. Maar blijf altijd kritisch en zorg voor je eigen boerenverstand. Daar kom je een heel eind mee. De echt technische zaken lossen wij voor je op.

IT is vaak ingewikkeld. Dat hoeft helemaal niet volgens ons. Door IT simpel en veilig te maken, versterk je jouw concurrentiepositie. De goed doordachte oplossingen, de versimpeling, beveiliging en heldere support wanneer jij het nodig hebt kosten veel tijd. Aan voorbereiding, training, documentatie, opleidingen en vooral ervaring. Dat is lastig – eigenlijk niet mogelijk – om zelf te doen. Goed dus dat iedereen wat kennis heeft en kritisch blijft, maar samenwerken en veel ervaring en kennis is key voor een goede IT.

Dat klopt. Eigen IT-ers lijken vaak een goede oplossing. Bij Lime Networks geloven we in specialismen. IT is ons specialisme. Met eigen IT-ers is er vrijwel altijd sprake van eenzijdige kennisopbouw. De IT-er heeft weinig collega’s, beperkte variatie in oplossingen en door drukte schieten opleidingen vaak te kort. Ook kan deze persoon ziek worden, gaat op vakantie en heeft af en toe hulp nodig. Door de basis uit te besteden aan een IT-bedrijf die daar kennis ervaring en oplossingen voor biedt, verlicht je jouw bedrijf van zorgen over deze IT. Wil je kennis in huis houden? Dan is dat natuurlijk mogelijk. Een IT-manager binnen een bedrijf is prettig doordat je kennis in huis haalt. De basis laat je aan ons over.

Niets is minder waar. Wij geloven echt in het verzorgen van de klant. Dat doen we met ervaring, kennis, veilig werken maar vooral focus voor jou als klant. Communicatie is minimaal 50% van ons succes. Als we jou dus versterken moeten we topsport bedrijven op gebied van IT. Verfrissend in IT! noemen we dat.

Je pc/laptop, je besturingssysteem, je software staan constant onder de loep van hackers en kwaadwillenden. Ook zijn ze helaas allemaal niet perfect. Door je updates door ons te laten beheren (endpoint management) zorg je ervoor dat dit geen invloed heeft op je beveiliging. Wist je dat de meeste hacks gebaseerd zijn op fouten die al lang en breed bekend zijn? Wij zorgen altijd voor de juiste updates op het juiste moment zodat je veilig bent.

Met de IT-manager bespreken we periodiek waar we heen gaan en waar we nu staan. Niet alleen of we het goed doen maar ook de klant goed bezig is en IT zo benut dat het zoveel mogelijk waarde toevoegt. Als er ook een lokale IT-support is, verdelen we de taken. We laten de klant meekijken in systemen, documentatie en geven bijvoorbeeld inzicht in het netwerk of de servers/cloud. Vaak regelen wij de basis, voegen we kennis toe en helpen om sneller stappen te zetten met extra handen en ervaring bijvoorbeeld bij projecten.

Helemaal niks. Wij verzorgen je IT van A tot Z. IT moet gewoon veilig zijn, prestaties leveren en continuïteit bieden. Dat doen wij voor je, jij hebt hier verder geen kennis over nodig. Uiteraard werken we ook graag samen met IT Managers en/of IT support van onze klanten.

Met ‘secure by design’ wordt er bij elke keuze voor een product of dienst nagedacht over de implicatie voor de IT-veiligheid van jouw omgeving. Dat betekent dat er rekening gehouden wordt met de hoogste eisen voor security, zoals encryptie, MFA, AVG, toegangsbeheer, etc. Dit zorgt ervoor dat wij altijd achter onze producten staan en wij weten hoe de dataveiligheid en beschikbaarheid in elkaar zitten.