• Wat-zijn-clouddiensten-nu-eigenlijk?

Wat zijn clouddiensten nu eigenlijk?

Denk jij bij ‘clouddiensten’ ook aan iCloud of “gewoon iets met een netwerk”? Je bent niet de enige. Hoewel het voor ons gesneden koek is, merken wij dat veel van onze klanten geen idee hebben wat het eigenlijk inhoudt. Het is natuurlijk ons vakgebied dus jij hoeft niet alle ins en outs te weten, maar wij leggen je graag kort en krachtig uit wat clouddiensten nu zijn. En vooral: wat je eraan hebt.

Wat is de cloud?

De cloud bestaat uit een stukje software en een stukje hardware. Dat gaan wij even simpeler uitleggen. Tegenwoordig bestaan er serverparken die stukjes software als een dienst aanbieden. Serverparken zijn gebouwen vol met computers/servers die 24/7 verbonden zijn met het internet. Je betaalt voor het gebruik, zonder vooraf te investeren in dure hardware of software. Je kunt de servers zien als kleine wolkjes en alle wolkjes samen vormen het internet. Cloudopslag betekent dus dat jij je bestanden opslaat in zo’n wolkje. Je hebt ze dan niet meer op je computer zelf staan.

Wat heb je aan de cloud?

Je bestanden zijn in de cloud veel veiliger dan op je computer. Doordat je niet meer alles op één plek hebt staan (zoals op de server in je gangkast), ben je minder gevoelig voor dataverlies. De cloud is geschikt voor bijvoorbeeld mails, documenten of afbeeldingen. Die bestanden zijn heel makkelijk te migreren.

In de cloud is de beschikbaarheid van je data en diensten beter, zonder dat je daar meer moeite voor hoeft te doen. Je hoeft ook geen ingewikkelde producten en procedures in te richten. Dit wordt voor je gedaan met duidelijke voorwaarden (AVG/GDPR) en beschikbaarheid (uptime). Door de schaalgrootte profiteer je van alle voordelen zonder dat je kennis in huis hebt om het écht goed te doen met alle bijkomende kosten.

Wat zijn clouddiensten?

Clouddiensten gaan nog een stukje verder dan cloudopslag. Wij hadden het net over het opslaan van bestanden. Maar met clouddiensten wordt ook de software opgeslagen. Je hoeft die dus niet meer te kopen, maar je huurt die voor een bepaalde periode. Denk aan Office 365 (Word, Excel, et cetera). Je installeert de software dus niet op je computer, maar je krijgt toegang via het internet. De voordelen: je kunt de software waar en wanneer dan ook bereiken (ook via je telefoon) en de software is altijd up-to-date.

Is dit allemaal wel veilig?

Werken in de cloud is veel veiliger dan gewoon op jouw computer. Als je computer crasht, heb je alles nog. Maar wij snappen dat je je zorgen maakt over de veiligheid, gezien het aantal datalekken en cloud hacks. Wij kunnen veiligheid garanderen doordat wij in het bezit zijn van ISO 27001-certificaten. Een ISO 27001-certificaat behaal je als jouw procedures voldoen aan bepaalde eisen. Bijvoorbeeld: is wat je doet en hoe je werkt wel veilig? Eens per jaar komt er een onafhankelijke partij langs die alles gaat controleren. In anderhalve dag wordt de beveiliging dan nagekeken. Dus clouddiensten bij ons zijn zeker veilig.

Kortom: clouddiensten zijn een handige, veilige manier om je software en hardware op te slaan. Lijken clouddiensten jou wel wat of wil je nog meer informatie over deze service? Neem dan gerust contact met ons op en dan beantwoorden wij al jouw vragen. Mail ons op info@limenetworks.nl of bel 010-2121806.

Veelgestelde vragen over onze werkwijze

Staat jouw vraag er niet tussen? 1 mailtje of 1 telefoontje is genoeg om hem beantwoord te krijgen. 010-2121806 | info@limenetworks.nl

Wij nemen contact met je op om vast te stellen dat je aanvraag klopt. Wij maken een afspraak met je om er voor te zorgen dat de offerte ook klopt en dat wij niets zijn vergeten.
Bij grotere projecten of als het gaat om meer dan één product/dienst dan doen wij een initieel voorstel en weet je wat je kunt verwachten. Vervolgens schrijven wij een Plan van Aanpak zodat je precies weet wie, wat, wanneer doet en wat de impact is voor jouw bedrijf. Per stap in detail. Als je akkoord bent met de inhoud dan kan het eigenlijk niet meer misgaan. De juiste uitkomst van het project staat nu voor 100% vast. Als er tussentijds iets mocht wijzigen dan spelen we hierop in en overleggen met jou over wat te doen. Hoe dan ook: 100% afgeronde projecten en een 8,4 van de klant over 2018/2019.
Bij Lime Networks gaan wij voor de lange termijn en maken wij het voor jou simpel.

Er is zoveel keus bij de aanschaf van producten dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Onze kennis van producten en ervaring bij andere klanten zorgen ervoor dat je bij ons altijd terecht kunt voor de beste oplossing voor de zakelijke markt. Wij kunnen niet alles testen, maar hebben wel een goede oplossing om je te helpen. Als je producten zoals bijvoorbeeld een laptop bij ons aanschaft dan verzorgen wij ook de garantieafhandeling en ondersteuning binnen je onderhoudscontract.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Jouw accountmanager staat je graag te woord als je van mening verschilt over contracten, afspraken, facturen of andere zaken. Wij zorgen altijd voor een snelle goede oplossing met oog voor de lange termijn.

Onze prijzen zijn altijd voor iedereen gelijk. Toch is het toesturen van een prijslijst lastig. Uiteraard informeren wij je over de prijzen van producten als je vragen hebt. Bij onze diensten en producten gaat het niet altijd om de prijs of wat je krijgt maar om welke waarde deze diensten toevoegen en welke problemen ze oplossen. Zo kan jouw bedrijf blijven concurreren.

Dat is het zeker. Daarom geloven we in samenwerken. Een IT-manger in je bedrijf kan al snel zorgen voor kennis. Door maandelijkse contracten zijn we altijd gericht op de lange termijn. Doordat wij constant investeren in pasklare oplossingen voor het MKB laten we jou vooroplopen met IT. Door gebruik te maken van standaarden krijg je meer zekerheden.

Wat ons betreft niet. Wij helpen je met technische zaken, maar ook met advies en verzorgen je van A tot Z. Wel denken wij dat je altijd iemand in je bedrijf moet hebben die zicht heeft op IT en daar de aandacht af en toe op vestigt. Een IT-manager bijvoorbeeld. Hoe groot je bedrijf is bepaalt hoe belangrijk de taak van IT-manager is in jouw bedrijf. Wij maken het simpel en veilig voor je, zodat jij kan doen waar je goed in bent.

Contracten zorgen voor heldere afspraken en service wanneer je het nodig hebt. Voorspelbaarheid in je kosten zonder verrassingen. Tevens geven wij in contracten wat extra service gaan wij net dat stapje verder omdat het voor iedereen zekerheid biedt. Of je er op de lange termijn geld mee bespaart? Dat denken wij niet. Wel krijg je de service en kunde op het moment dat je ons nodig hebt. En gaat het een keer verkeerd, dan zit je niet met hoge kosten of twijfel of je wel of niet iemand moet inhuren. Wij geloven in relaties en niet in contracten. Bij ons zijn alle contracten per maand (mits door een leverancier anders opgelegd zoals bij een glasvezelverbinding). Zo profiteer je van de voordelen zonder dat je ergens aan vast zit en zijn kosten voorspelbaar.

Niemand kent het wetboek uit zijn hoofd en huurt een advocaat in als dat nodig is. Wij vervullen diezelfde functie maar dan op het gebied van IT én zonder de vakjargon. Een helder verhaal met duidelijke communicatie om jouw kennis aan te vullen waar nodig. Moet je alles weten? Nee, dat doen wij voor je. Maar blijf altijd kritisch en zorg voor je eigen boerenverstand. Daar kom je een heel eind mee. De echt technische zaken lossen wij voor je op.

IT is vaak ingewikkeld. Dat hoeft helemaal niet volgens ons. Door IT simpel en veilig te maken, versterk je jouw concurrentiepositie. De goed doordachte oplossingen, de versimpeling, beveiliging en heldere support wanneer jij het nodig hebt kosten veel tijd. Aan voorbereiding, training, documentatie, opleidingen en vooral ervaring. Dat is lastig – eigenlijk niet mogelijk – om zelf te doen. Goed dus dat iedereen wat kennis heeft en kritisch blijft, maar samenwerken en veel ervaring en kennis is key voor een goede IT.

Dat klopt. Eigen IT-ers lijken vaak een goede oplossing. Bij Lime Networks geloven wij in specialismen. IT is ons specialisme. Met eigen IT-ers is er vrijwel altijd sprake van eenzijdige kennisopbouw. De IT-er heeft weinig collega’s, beperkte variatie in oplossingen en door drukte schieten opleidingen vaak te kort. Ook kan deze persoon ziek worden, gaat op vakantie en heeft af en toe hulp nodig. Door de basis uit te besteden aan een IT-bedrijf die daar kennis ervaring en oplossingen voor biedt, verlicht je jouw bedrijf van zorgen over deze IT. Wil je kennis in huis houden? Dan is dat natuurlijk mogelijk. Een IT-manager binnen een bedrijf is prettig doordat je kennis in huis haalt. De basis laat je aan ons over.

Bij Managed Services krijg je standaard premium support. Daar zit vrijwel alles in. Heb je een contract op onze traditionele IT-diensten? Dan kun je er van op aan dat wij alles doen om de dienst goed te onderhouden en preventief bij te sturen. In technisch opzicht moet het werken en dragen wij zorg voor een correcte werking. Installatiewerkzaamheden en aanpassingen benodigd door derde partijen kosten buiten het contract om. Deze zaken zijn vooraf niet te bepalen of in te schatten. Heb je een premium contract? Dan kunnen wij daar afspraken over maken en zijn voorrijkosten en kosten als je het een keer goed misgaat met je server of bij virussen/hacking ook inclusief. Wij zijn er dan voor je zonder de extra kosten.

Elke klant heeft een vaste accountmanager. Die kent jouw situatie én al onze oplossingen. Hij helpt je met vragen en advies over IT-gerelateerde zaken. Ook heeft je accountmanager kennis van vele MKB bedrijven waar hij in de keuken meekijkt. Denk je na over nieuwe zaken, dan ga je met hem in overleg. Hij kan je vaak helpen met tips of een richting. Voor alle overige zaken die technisch van aard zijn neem je contact op met de helpdesk.

Wij geloven niet in vaste contactpersonen, eenzijdige kennis en ouderwetse IT. Je wilt 20 IT-ers voor de prijs van één. Je belt onze helpdesk en je wordt direct geholpen. Zo hoef je niet te wachten op die ene dag in de week. Uiteraard hebben wij af en toe werkzaamheden die wij bij jou op kantoor uitvoeren omdat handjes op locatie vereist zijn. Wil je wat ondersteuning van een fysiek persoon? Kan ook, op verzoek. Door efficiënte support zorgen wij direct voor hulp tegen een lagere prijs.

Standaardsupport komt van onze goedgeschoolde helpdesk. Iedereen die je aan de telefoon krijgt is bekend met al onze standaard oplossingen en registreert alle documentatie en netjes. Hierdoor word jij direct geholpen en niet van het kastje naar de muur gestuurd. De helpdesk begrijpt dat wij te maken hebben met mensen en soms onbegrijpbare IT. Ze zorgen voor een oplossing en stoppen pas als jij vindt dat je goed geholpen bent.

Jazeker. Buiten kantoortijd zijn wij bereikbaar op exact hetzelfde telefoonnummer als overdag. Bij premium contracten word je geholpen zonder dat je hiervoor extra betaalt. Reguliere werkzaamheden doen wij altijd tijdens kantoortijd, maar als je ons echt nodig hebt zijn wij er voor je met een strakke SLA zodat je snel weer verder kunt. Heb je geen premium contract, dan helpen wij je op basis van best effort tegen een aangepast tarief. Hiervoor hoef je niets te doen.

Door IT sterk te versimpelen en te concentreren op de oplossingen die wij bieden helpen wij klanten met hun problemen. Door sterk in te zetten op het verzorgen van de klant en niet de oplossing worden standaard oplossingen geconfigureerd voor de klant. Door te werken volgens standaarden, afspraken en te concentreren op communicatie zorgen wij voor begrip bij de klant en een prettige ervaring. IT is vaak complex en bij Lime Networks zorgen wij dat dit simpel wordt voor jou.

In het proces van de uitvoer van een Plan van Aanpak (PVA) zijn we flexibel. Na overleg met de projectmanager en degene die in jouw bedrijf de leiding heeft over dit project maken wij aanpassingen aan het PVA. Na het bepalen van meerwerk en de impact zorgt dit voor inzicht zodat wij snel door kunnen. Je staat dus niet met je enkels in het beton. Wij moeten door voor de lange termijn.

Als wij een project of migratie perfect willen uitvoeren, moeten wij hier eerst helder over communiceren. Wat gaat er gebeuren, wie gaat dat doen, wanneer gaat alles gebeuren, wat is de impact, hoe staat het met beveiliging en je data, wie is er verantwoordelijk en hoe bereik je ons en wij jou? Heldere afspraken tot in detail. Dat voorkomt misstappen en zo leveren wij altijd elk project op – 100% score. Wij zitten nu op een 8,4 gemiddeld, maar wij zijn pas tevreden als wij van jou een 10 krijgen. Een Plan van Aanpak (PVA) is altijd de basis tot het succes van de klant.

Ja! Wij geloven in de lange termijn voor een goede relatie, maar dan wel zonder dwang. Soms is er sprake van een onvermijdbare termijn, zoals een licentie op een softwareproduct of een glasvezelverbinding waar leveranciers een minimumtermijn voor hanteren. Maar ook voor zaken als (mobiele/vaste) telefonie, Office Licenties, onderhoudscontracten geloven wij dat prestaties een betere basis zijn voor samenwerking.

Met de IT-manager bespreken wij periodiek waar wij heen gaan en waar wij nu staan. Niet alleen of wij het goed doen maar ook de klant goed bezig is en IT zo benut dat het zoveel mogelijk waarde toevoegt. Als er ook een lokale IT-support is, verdelen wij de taken. Wij laten de klant meekijken in systemen, documentatie en geven bijvoorbeeld inzicht in het netwerk of de servers/cloud. Vaak regelen wij de basis, voegen wij kennis toe en helpen om sneller stappen te zetten met extra handen en ervaring bijvoorbeeld bij projecten.

Helemaal niks. Wij verzorgen je IT van A tot Z. IT moet gewoon veilig zijn, prestaties leveren en continuïteit bieden. Dat doen wij voor je, jij hebt hier verder geen kennis over nodig. Uiteraard werken wij ook graag samen met IT-managers en/of IT-support van onze klanten.

  • Wij doen zoveel mogelijk aan automatisering en standaardisatie
  • ‘Secure by design’ zit in ons DNA
  • Alleen door jou aangewezen bevoegden mogen beslissen over jouw IT
  • Wij voeren altijd alle veiligheidsupdates uit
  • Wij voeren altijd software updates voor je uit
  • Encryptie gebruiken wij waar nodig (VPN, Bitlocker, MFA, etc.)
  • Wij zorgen voor meerdere back-ups met wettelijke retentie en controleren dit
  • Wij zijn ISO 27001 gecertificeerd en werken volgens afspraken
  • IT gaat snel, dus innoveren wij elke dag. Veilig werken staat voorop
  • Wij zijn scherp op onze eigen procedures en beveiliging en controleren daar regelmatig op

Onze helpdesk fungeert als een full-service helpdesk waar iedereen jou direct kan helpen met vragen en problemen. Je mag ons altijd bellen met al je IT-vragen en problemen. Ons gepassioneerde en goedgeschoolde team helpt je op een vriendelijke manier met jouw IT, documentatie en specifieke afspraken. Of je nu een probleem hebt, advies wilt of met een vraag zit, wij werken samen als één team. 20 IT-ers voor de prijs van 1 die je zo vaak je wilt mag bellen; liever dat je ons vaker belt over hetzelfde onderwerp dan dat je met de vraag blijft zitten! Ook zijn wij buiten kantooruren beschikbaar voor belangrijke storingen. Een engineer helpt je dan binnen een kwartiertje. Tot slot is onze helpdesk beschikbaar in het Nederlands of Engels.

Wij zullen IT zodanig inrichten dat jij ermee aan de slag kunt en dat je de concurrentie een stap voor bent. Of dit nu over de telefonie of de Wi-Fi gaat, de helpdesk staat klaar om elk IT-probleem op te lossen. Met een sterk geschoold en passievol team is geen IT-probleem te groot en zorgen wij voor efficiëntie en veiligheid.

Wij gaan voor prestaties, continuïteit en veiligheid. De eerste stap is inventarisatie, waarbij wij kijken hoe IT momenteel wordt gebruikt, hoe dat beter kan en wat onze rol hierin is. Wat is de hulpvraag en welke waarde kunnen wij toevoegen? Als wij op dezelfde lijn zitten, doen wij een voorstel tot een Plan van Aanpak (PvA), zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zo weet je precies wat wij gaan doen, hoe, welke effecten dit heeft, wie wat gaat doen, wanneer en hoeveel het gaat kosten. Adoptie hoort hier ook bij. Daarna gaan wij het uitvoeren. Denk aan beveiliging, installatie en migratie. Het exacte verloop hiervan verschilt per bedrijf. De helpdesk staat altijd voor je klaar en helpt je direct. Transparantie, vertrouwen en probleemoplossend werken staan tijdens het hele proces voorop.