Je IT-er op vakantie: hangt de continuïteit van jouw bedrijf van hem af?

Augustus, de maand waarin sommige collega’s uitgerust terugkomen van hun vakantie en het moment waarop andere collega’s nog weg moeten gaan. Een goed moment om eens stil te staan bij de manier waarop jouw IT eigenlijk geregeld is in de vakantieperiode. Want goedgeregelde IT werkt 24/7 en gaat niet op vakantie.

Joop de IT-man in de Franse Pyreneeën

Je ziet een opvallend grote groep medewerkers bij de koffieautomaat. Er wordt geklaagd, want er moeten vandaag veel orders worden uitgeleverd en juist nu werken de systemen niet. Bovendien is Joop de IT-man op vakantie. Wie moeten wij nu benaderen? Hij stuurde kort voor vertrek een documentje met contactgegevens van leveranciers. Hij schreef dat onderhoud en back-ups gedurende zijn vakantie automatisch verlopen. Geen omkijken naar…

Maar door de storing kun je de e-mail niet bekijken. Je belt Joop de IT-man, die op dat moment met een baguette en Camambert aan de kassa van een Franse supermarkt staat. Een half uurtje later zit hij achter zijn campingtafeltje en heeft verbinding gemaakt via de gebrekkige Wi-Fi op de camping. Met enige vertraging komt hij een mogelijke oorzaak op het spoor. Tests door een collega van de salesafdeling moeten aantonen dat zijn eerste bevindingen juist zijn.

De communicatie verloopt moeizaam, maar na een uurtje is het duidelijk: het is een storing die hij niet op afstand kan verhelpen. Er is een externe IT-specialist nodig. Er blijkt geen support overeenkomst te zijn afgesloten. De specialisten die de installatie hebben uitgevoerd zijn op een project werkzaam; ze kunnen niet gestoord worden.

Je stelt voor om de accountmanager zo spoedig mogelijk te laten terugbellen. Na lang wachten belt hij. “Excuses dat het zo lang duurde – ik zat in besprekingen”. Hij gaat doen wat hij kan om een specialist vrij te spelen. Binnen drie kwartier meldt de accountmanager dat hij morgenochtend als eerste iemand op locatie kan hebben.

Voor hetzelfde geld heb je 20 IT-ers

Het probleem is duidelijk: de continuïteit van het bedrijf rust op die ene belangrijke IT-man. Systeemfaal? Je bent afhankelijk van iemand als Joop. En dan krijg je dus zoiets als bovenstaand scenario, waarbij alles in de soep loopt wanneer Joop aan het jeux de boulen is in de Pyreneeën – ook al doet hij nog zo zijn best van tevoren en wanneer er een probleem opduikt. Dat kan anders.

Maak de rest van je zomer en alle volgende zomers of vakanties onbezorgd. Zet iemand als Joop niet te veel onder druk en zorg ervoor dat je niet afhankelijk bent van 1 persoon. Met onze Managed IT heb jij geen omkijken meer naar jouw IT. Wat je ook nodig hebt op het gebied van IT om jouw bedrijf draaiende te houden, wij zorgen ervoor – van installatie tot onderhoud en updates. Wij laten alles smooth, simpel en vooral veilig verlopen. 20 IT-ers voor dezelfde prijs als die arme Joop die gewoon probeert te genieten van z’n vakantie!

Veelgestelde vragen over IT

Staat jouw vraag er niet tussen? 1 mailtje of 1 telefoontje is genoeg om hem beantwoord te krijgen. 010-2121806 | info@limenetworks.nl

Wat ons betreft niet. Wij helpen je met technische zaken, maar ook met advies en verzorgen je van A tot Z. Wel denken wij dat je altijd iemand in je bedrijf moet hebben die zicht heeft op IT en daar de aandacht af en toe op vestigt. Een IT-manager bijvoorbeeld. Hoe groot je bedrijf is bepaalt hoe belangrijk de taak van IT-manager is in jouw bedrijf. Wij maken het simpel en veilig voor je, zodat jij kan doen waar je goed in bent.

Contracten zorgen voor heldere afspraken en service wanneer je het nodig hebt. Voorspelbaarheid in je kosten zonder verrassingen. Tevens geven wij in contracten wat extra service gaan wij net dat stapje verder omdat het voor iedereen zekerheid biedt. Of je er op de lange termijn geld mee bespaart? Dat denken wij niet. Wel krijg je de service en kunde op het moment dat je ons nodig hebt. En gaat het een keer verkeerd, dan zit je niet met hoge kosten of twijfel of je wel of niet iemand moet inhuren. Wij geloven in relaties en niet in contracten. Bij ons zijn alle contracten per maand (mits door een leverancier anders opgelegd zoals bij een glasvezelverbinding). Zo profiteer je van de voordelen zonder dat je ergens aan vast zit en zijn kosten voorspelbaar.

Niemand kent het wetboek uit zijn hoofd en huurt een advocaat in als dat nodig is. Wij vervullen diezelfde functie maar dan op het gebied van IT én zonder de vakjargon. Een helder verhaal met duidelijke communicatie om jouw kennis aan te vullen waar nodig. Moet je alles weten? Nee, dat doen wij voor je. Maar blijf altijd kritisch en zorg voor je eigen boerenverstand. Daar kom je een heel eind mee. De echt technische zaken lossen wij voor je op.

IT is vaak ingewikkeld. Dat hoeft helemaal niet volgens ons. Door IT simpel en veilig te maken, versterk je jouw concurrentiepositie. De goed doordachte oplossingen, de versimpeling, beveiliging en heldere support wanneer jij het nodig hebt kosten veel tijd. Aan voorbereiding, training, documentatie, opleidingen en vooral ervaring. Dat is lastig – eigenlijk niet mogelijk – om zelf te doen. Goed dus dat iedereen wat kennis heeft en kritisch blijft, maar samenwerken en veel ervaring en kennis is key voor een goede IT.

Dat klopt. Eigen IT-ers lijken vaak een goede oplossing. Bij Lime Networks geloven wij in specialismen. IT is ons specialisme. Met eigen IT-ers is er vrijwel altijd sprake van eenzijdige kennisopbouw. De IT-er heeft weinig collega’s, beperkte variatie in oplossingen en door drukte schieten opleidingen vaak te kort. Ook kan deze persoon ziek worden, gaat op vakantie en heeft af en toe hulp nodig. Door de basis uit te besteden aan een IT-bedrijf die daar kennis ervaring en oplossingen voor biedt, verlicht je jouw bedrijf van zorgen over deze IT. Wil je kennis in huis houden? Dan is dat natuurlijk mogelijk. Een IT-manager binnen een bedrijf is prettig doordat je kennis in huis haalt. De basis laat je aan ons over.

Niets is minder waar. Wij geloven echt in het verzorgen van de klant. Dat doen wij met ervaring, kennis, veilig werken maar vooral focus voor jou als klant. Communicatie is minimaal 50% van ons succes. Als wij jou dus versterken moeten wij topsport bedrijven op gebied van IT. Verfrissend in IT! noemen wij dat.

Je pc/laptop, je besturingssysteem, je software staan constant onder de loep van hackers en kwaadwillenden. Ook zijn ze helaas allemaal niet perfect. Door je updates door ons te laten beheren (endpoint management) zorg je ervoor dat dit geen invloed heeft op je beveiliging. Wist je dat de meeste hacks gebaseerd zijn op fouten die al lang en breed bekend zijn? Wij zorgen altijd voor de juiste updates op het juiste moment zodat je veilig bent.

Met de IT-manager bespreken wij periodiek waar wij heen gaan en waar wij nu staan. Niet alleen of wij het goed doen maar ook de klant goed bezig is en IT zo benut dat het zoveel mogelijk waarde toevoegt. Als er ook een lokale IT-support is, verdelen wij de taken. Wij laten de klant meekijken in systemen, documentatie en geven bijvoorbeeld inzicht in het netwerk of de servers/cloud. Vaak regelen wij de basis, voegen wij kennis toe en helpen om sneller stappen te zetten met extra handen en ervaring bijvoorbeeld bij projecten.

Helemaal niks. Wij verzorgen je IT van A tot Z. IT moet gewoon veilig zijn, prestaties leveren en continuïteit bieden. Dat doen wij voor je, jij hebt hier verder geen kennis over nodig. Uiteraard werken wij ook graag samen met IT-managers en/of IT-support van onze klanten.

Met ‘secure by design’ wordt er bij elke keuze voor een product of dienst nagedacht over de implicatie voor de IT-veiligheid van jouw omgeving. Dat betekent dat er rekening gehouden wordt met de hoogste eisen voor security, zoals encryptie, MFA, AVG, toegangsbeheer, etc. Dit zorgt ervoor dat wij altijd achter onze producten staan en wij weten hoe de dataveiligheid en beschikbaarheid in elkaar zitten.