Maar wat is IT nu eigenlijk? En wat doen IT-ers?

Het is ons doel om IT verfrissend en simpel te maken. Daarin is één ding essentieel: duidelijk maken wat IT precies is en inhoudt. Onze website staat inmiddels vol met alles over IT, van vergelijkingen met lichtknopjes tot omschrijvingen van functies in de IT. Maar vandaag gaan we back to the core en nemen we IT onder de loep. Daarbij horen ook twee IT-medewerkers, want wat doen die eigenlijk de hele dag?

We geven je een kijkje in de frisse Lime Networks keuken; IT is IT, maar IT-bedrijven kunnen onderling nogal verschillen, aangezien Apple en Microsoft bijvoorbeeld ook IT-bedrijven zijn en heel andere dingen doen dan wij.

Dit is IT

IT staat voor informatie technologie en soms wordt daar een C tussen gezet, die voor communicatie staat. Informatie, communicatie en technologie, dus. Dat is IT. Iets uitgebreider: de ontwikkeling en het beheer van systemen die te maken hebben met computers, informatiesystemen en telecommunicatie. Misschien is dat nog steeds een beetje vaag.

Wat valt er onder IT?

  • Fysieke computers en laptops
  • Online werken en de (hybrid) cloud
  • Wi-Fi & netwerk
  • Telefonie
  • Online samenwerken (bijvoorbeeld Microsoft Teams)
  • Back-ups
  • Security & hacking
  • Printen
  • De server

Wat valt er niet onder IT? (of tenminste, wat doen wij niet als IT-bedrijf?)

  • Websites bouwen
  • Computers bouwen
  • Eigen programma’s of software bouwen
  • Eindeloos praten over IT maar niks uitvoeren

Wat een chief technology officer de hele dag doet

Kelvin is onze CTO, oftewel de dagelijkse leider op het gebied van IT. Volgens hem ligt de kern van IT in automatisering. Geen handmatige acties meer, want dat zorgt alleen maar voor fouten en tijdverspilling. Daar houdt hij zich eigenlijk de hele dag mee bezig: processen zo efficiënt mogelijk indelen.

Er zijn maar weinig terugkerende activiteiten in Kelvins dagen; elke dag is anders. Toch noemt hij twee momenten: de gezamenlijke lunch om 12 uur ’s middags met heerlijke verse producten van de buurtboer en een informele meeting over de updates in IT-land. Deze meeting gebeurt bijna dagelijks en hierin wordt besproken wat er is gebeurd en gezien is op het gebied van IT. Vervolgens buigen de andere IT-ers zich over de implementatie, zodat de klanten hier optimaal gebruik van kunnen maken. Oh, en elke dag begint met een cappuccino met suiker.

Het grootste gedeelte van zijn tijd vult Kelvin in met innoveren. Zo speurt hij het internet af om nieuwe producten te onderzoeken en te testen. Deze oplossingen worden getest en zo laten klanten voorop lopen met deze innovaties: gaan onze klanten dit gebruiken? Hoe werkt dit product met andere afdelingen zoals de administratie? Aangezien de juiste producten voor IT-ers essentieel zijn, is dit Kelvin’s hoofdtaak. De rest van zijn dagen vult in Kelvin met salesondersteuning, trainingen en management. Hij overlegt met accountmanagers, geeft advies aan klanten en collega’s, organiseert ‘lunch & learn’ sessies om het kennisniveau hoog te houden en stuurt de helpdesk en andere medewerkers aan. Dat is wat een CTO dus de hele dag doet.

En wat een eerstelijns helpdesk medewerker/buitendienst doet

Niet alle IT-ers doen hetzelfde, ook al delen ze allemaal hun passie voor IT en liefde voor de klant. Corné doet als helpdesk medewerker heel wat anders dan iemand van onze administratie of Kelvin de CTO, bijvoorbeeld. Wat overeenkomt: de afwisselende dagen. Voor Corné is het ook moeilijk om te zeggen wat hij de hele dag doet. Toch kon hij twee voorbeelddagen geven: een dag op kantoor en een dag op locatie.

Zijn dag op kantoor begint net zoals bij Kelvin met een lekkere kop koffie en de IT-updates meeting. Vervolgens logt hij in op het dashboard en kijkt hij welke problemen de klanten hebben ondervonden. Vaak heeft dit te maken met monitoringssoftware: de computer krijgt niet voldoende updates en mist bepaalde functies. Het systeem maakt hier automatisch een melding van, waardoor wij doorkrijgen dat dit probleem zich voordoet en het direct op kunnen lossen, zonder de klant ermee lastig te vallen. Dat doet Corné dus. Maar soms heeft hij wel direct met klanten te maken, bijvoorbeeld als iemand een trage computer heeft. Corné zoekt dan uit waarom de computer langzaam is en wat hieraan gedaan kan worden. Hij staat de klant telefonisch of per email te woord. Soms zijn zaken niet op te lossen en zoekt hij contact met de klant en lost het op via Screen Connect. Hiermee kan Corné, met toestemming van de klant, gemakkelijk meekijken op het scherm van de klant.

Maar andere dagen is Corné weer alleen maar op locatie bezig. Dan spendeert hij de ochtend in het kantoor van de klant om een nieuw Wi-Fi netwerk te plaatsen. Diezelfde middag is hij ergens in Rotterdam een printerprobleem aan het oplossen. Zelfs de buitendienst dagen zijn erg variërend.

Hoe kan IT voor jou werken?

We hebben nu uitgelegd wat IT inhoudt, wat het juist niet inhoudt en wat onze IT-ers zoal doen. Nu is de volgende vraag: wat kan IT voor jou doen? Hoe kan IT het beste werken in jouw organisatie? Welke (essentiële) rol kan IT voor jou vervullen? Vragen die we niet in twee zinnetjes kunnen beantwoorden, dus  geef ons even een belletje op 010-2121806 en dan analyseren we jouw situatie. Wij vinden namelijk dat veilige IT voor elke MKB-er mogelijk is en daadwerkelijk waarde toe kan voegen. Met onze passie voor techniek realiseren wij zo’n oplossing voor jou.

Veelgestelde vragen over IT

Staat jouw vraag er niet tussen? 1 mailtje of 1 telefoontje is genoeg om hem beantwoord te krijgen. 010-2121806 | info@limenetworks.nl

Wat ons betreft niet. We helpen je met technische zaken, maar ook met advies en verzorgen je van A tot Z. Wel denken we dat je altijd iemand in je bedrijf moet hebben die zicht heeft op IT en daar de aandacht af en toe op vestigt. Een IT-manager bijvoorbeeld. Hoe groot je bedrijf is bepaalt hoe belangrijk de taak van IT-manager is in jouw bedrijf. We maken het simpel en veilig voor je, zodat jij kan doen waar je goed in bent.

Contracten zorgen voor heldere afspraken en service wanneer je het nodig hebt. Voorspelbaarheid in je kosten zonder verrassingen. Tevens geven we in contracten wat extra service gaan we net dat stapje verder omdat het voor iedereen zekerheid biedt. Of je er op de lange termijn geld mee bespaart? Dat denken we niet. Wel krijg je de service en kunde op het moment dat je ons nodig hebt. En gaat het een keer verkeerd, dan zit je niet met hoge kosten of twijfel of je wel of niet iemand moet inhuren. Wij geloven in relaties en niet in contracten. Bij ons zijn alle contracten per maand (mits door een leverancier ander opgelegd zoals bij een glasvezelverbinding). Zo profiteer je van de voordelen zonder dat je ergens aan vast zit en zijn kosten voorspelbaar.

Niemand kent het wetboek uit zijn hoofd en huurt een advocaat in als dat nodig is. Wij vervullen diezelfde functie maar dan op het gebied van IT én zonder de vakjargon. Een helder verhaal met duidelijke communicatie om jouw kennis aan te vullen waar nodig. Moet je alles weten? Nee, dat doen wij voor je. Maar blijf altijd kritisch en zorg voor je eigen boerenverstand. Daar kom je een heel eind mee. De echt technische zaken lossen wij voor je op.

IT is vaak ingewikkeld. Dat hoeft helemaal niet volgens ons. Door IT simpel en veilig te maken, versterk je jouw concurrentiepositie. De goed doordachte oplossingen, de versimpeling, beveiliging en heldere support wanneer jij het nodig hebt kosten veel tijd. Aan voorbereiding, training, documentatie, opleidingen en vooral ervaring. Dat is lastig – eigenlijk niet mogelijk – om zelf te doen. Goed dus dat iedereen wat kennis heeft en kritisch blijft, maar samenwerken en veel ervaring en kennis is key voor een goede IT.

Dat klopt. Eigen IT-ers lijken vaak een goede oplossing. Bij Lime Networks geloven we in specialismen. IT is ons specialisme. Met eigen IT-ers is er vrijwel altijd sprake van eenzijdige kennisopbouw. De IT-er heeft weinig collega’s, beperkte variatie in oplossingen en door drukte schieten opleidingen vaak te kort. Ook kan deze persoon ziek worden, gaat op vakantie en heeft af en toe hulp nodig. Door de basis uit te besteden aan een IT-bedrijf die daar kennis ervaring en oplossingen voor biedt, verlicht je jouw bedrijf van zorgen over deze IT. Wil je kennis in huis houden? Dan is dat natuurlijk mogelijk. Een IT-manager binnen een bedrijf is prettig doordat je kennis in huis haalt. De basis laat je aan ons over.

Niets is minder waar. Wij geloven echt in het verzorgen van de klant. Dat doen we met ervaring, kennis, veilig werken maar vooral focus voor jou als klant. Communicatie is minimaal 50% van ons succes. Als we jou dus versterken moeten we topsport bedrijven op gebied van IT. Verfrissend in IT! noemen we dat.

Je pc/laptop, je besturingssysteem, je software staan constant onder de loep van hackers en kwaadwillenden. Ook zijn ze helaas allemaal niet perfect. Door je updates door ons te laten beheren (endpoint management) zorg je ervoor dat dit geen invloed heeft op je beveiliging. Wist je dat de meeste hacks gebaseerd zijn op fouten die al lang en breed bekend zijn? Wij zorgen altijd voor de juiste updates op het juiste moment zodat je veilig bent.

Met de IT-manager bespreken we periodiek waar we heen gaan en waar we nu staan. Niet alleen of we het goed doen maar ook de klant goed bezig is en IT zo benut dat het zoveel mogelijk waarde toevoegt. Als er ook een lokale IT-support is, verdelen we de taken. We laten de klant meekijken in systemen, documentatie en geven bijvoorbeeld inzicht in het netwerk of de servers/cloud. Vaak regelen wij de basis, voegen we kennis toe en helpen om sneller stappen te zetten met extra handen en ervaring bijvoorbeeld bij projecten.

Helemaal niks. Wij verzorgen je IT van A tot Z. IT moet gewoon veilig zijn, prestaties leveren en continuïteit bieden. Dat doen wij voor je, jij hebt hier verder geen kennis over nodig. Uiteraard werken we ook graag samen met IT Managers en/of IT support van onze klanten.

Met ‘secure by design’ wordt er bij elke keuze voor een product of dienst nagedacht over de implicatie voor de IT-veiligheid van jouw omgeving. Dat betekent dat er rekening gehouden wordt met de hoogste eisen voor security, zoals encryptie, MFA, AVG, toegangsbeheer, etc. Dit zorgt ervoor dat wij altijd achter onze producten staan en wij weten hoe de dataveiligheid en beschikbaarheid in elkaar zitten.